Doentip© van de maand


Hier lees je elke maand een prikkelende spreuk met daaraan gekoppeld een praktische tip om deze spreuk direct in praktijk te brengen. De Doentips zijn voorbeelden van het gedachtegoed van Reinoud van Rooij Trainingen.

Aanmelden Doentip

* indicates required

Doentip van de maand

Doentip van de Maand

Organisatieveranderingen, hoe presenteer je die?

Impopulaire organisatieveranderingen roepen vaak weerstand op. Maar de manier waarop ze gepresenteerd worden, kan ook veel extra weerstand veroorzaken. Dat is jammer, want dat kost extra tijd en geld en is bovendien niet nodig.

Het WAT inspireert niet,  het WAAROM wel!
Belangrijke inspiratie voor de tip hieronder heb ik van Simon Sinek.  Cultureel antropoloog en  schrijver van het boek “Start with Why: How Great Leaders inspire everyone to take action”.

Veel organisatieveranderingen worden gepresenteerd door te vertellen ‘wat’ er gaat veranderen. 
- Dames en heren, we gaan een kloksysteem invoeren. Van jullie wordt gevraagd vanaf nu elke dag in te checken en uit te checken.
- Dames en heren, we moeten zoals iedereen bezuinigen en daarom moeten er 100 man uit.
- Dames en heren we moeten klantgerichter gaan werken. Dit betekent dat vanaf vandaag de volgende servicenormen gelden. Norm 1: na drie keer moet de telefoon zijn opgepakt…

Het is het logisch dat we vaak met ‘WAT’ beginnen, want dat is wat het meest concreet is en wat iedereen direct snapt. Alleen mensen krijg je niet mee met ‘WAT’ je wilt, maar met ‘WAAROM’ je het wilt. Het ‘WAT’ inspireert niet, het ‘WAAROM’ wel.

Voorbeeld Apple
Sinek geeft in zijn TEDtalk het voorbeeld van Apple. Hij zegt als Apple de marketing vanuit ‘WAT’ was begonnen had het er zo uitgezien:

'Wij maken geweldige computers. Ze zijn mooi ontworpen en erg gebruikersvriendelijk. Kopen?'

Dit inspireert niet. Ze zijn echter gestart vanuit het ‘WAAROM’:

'In alles wat we doen geloven we dat vernieuwing komt door ‘anders’ te denken. Wij zijn altijd opzoek naar revolutionaire producten die alles in de wereld veranderen. De manier hoe we dat doen is om producten te maken die volledig gericht zijn op gebruiksvriendelijkheid en met een mooi design. Bijvoorbeeld deze geweldige computer en deze telefoon. Kopen?'

Doentip van de maand

Gebruik het volgende stappenplan als je een presentatie gaat geven over een organisatieverandering:
  • Ga na WAT je bedrijf doet. Wij verkopen…. Wij leveren de diensten…
  • Bedenk nu twee concrete voorbeelden die het WAAROM beschrijven van die activiteiten. Dus wie op de wereld kan daar wat mee bereiken?
  • Neem nu een verandering binnen je bedrijf die eraan gaat komen of die net geweest is. Bijvoorbeeld: invoering van ‘het nieuwe werken’ of operatie ‘klantgerichter werken’.
  • Neem nu een concrete situatie en omschrijf het ongewenste gedrag, en de ongewenste consequenties van dat gedrag.
  • Neem dezelfde situatie, omschrijf het gewenste gedrag en de daaropvolgende logische gewenste consequenties
  • Omschrijf nu hoe die gewenste nieuwe consequenties bijdragen en het WAAROM van de organisatie.
Je presentatiestructuur ziet er nu zo uit:

Vertel:

  • het WAAROM van de activiteiten van je bedrijf;
  • het probleem;
  • een concrete situatie;
  • het ongewenste gedrag bij die situatie;
  • de ongewenste consequenties bij die situatie;
  • de link van die ongewenste consequenties naar het WAAROM van de organisatie;
  • het gewenste gedrag ;
  • de bijbehorende gewenste consequenties;
  • de link van die consequenties naar het WAAROM van de organisatie.
Concreet voorbeeld:
Dames en heren, onze medische apparatuur wordt o.a. verkocht aan organisaties in Afrika, die met een bus rondrijden om mensen te bereiken die ver weg van de stad wonen. Hierdoor wordt op een effectieve manier AIDS bestreden. Ook wordt onze apparatuur aan ziekenhuizen geleverd, die hiermee bij mensen in vroeg stadium kanker kunnen detecteren. En dit zijn maar twee voorbeelden van waarom we doen wat we doen.

Helaas, heeft deze maand de fabriek weer onnodig stilgelegen.

De aanleiding was de slordige overdracht van de dagploeg naar de nachtploeg van vorige week maandag.

Dit kon gebeuren doordat de dagploeg de machine niet had schoongemaakt en de avondploeg dit wel had gezien maar vond dat de dagploeg dat had moeten doen.

De machine is in brand gevlogen en de productie heeft vervolgens de rest van de maand stil gelegen. Ook is de inspectie gekomen en hebben we een laatste waarschuwing gekregen, wat betekent dat we de lijn bij een volgend incident zullen moeten sluiten. De situatie is dus kritiek geworden. Wat ik veel erger vindt: ‘We hebben niet kunnen leveren aan Cameroen en aan het Bronovo en Juliana Kinderziekenhuis’. Als het nog een keer gebeurd mogen we helemaal niet meer leveren. En dat is natuurlijk slecht nieuws voor jullie, voor ons bedrijf, maar nog veel meer voor de patiënten die nu niet, later of wie weet te laat behandeld gaan worden.

Daarom is het zo belangrijk dat aan het einde van de dag alle machines worden schoongemaakt en door de volgende ploeg worden gecontroleerd. Belangrijker nog is dat jullie zodra je iets ziet wat niet klopt actie ondernemen. Vanaf vandaag geldt de smoes ‘ja maar dat is de verantwoordelijkheid van ...’ niet meer. Wie het ziet, doet er iets aan!

Als iedereen dit gaat doen, kunnen problemen als deze niet meer voorkomen. Dit zorgt ervoor dat jullie veiliger kunnen werken en dat de lijn open blijft. Hierdoor kunnen we de medische apparatuur op tijd blijven leveren en daarmee kunnen doen waarvoor we hier bedoeld zijn:  een bijdragen leveren om kanker en AIDS uit de wereld te helpen.

Geïnspireerd door: ‘De successpiraal’ van Karin de Galan en ‘Start with WHY’ van Simon Sinek.

Succes ermee!
Reinoud



Vorige Doentips
  •  Waarom je gelukkig willen voelen, je zo ongelukkig maakt. 19-04-2018
  •  Hoe verander je gedrag écht? 09-06-2016
  •  Zo breng je humor in je presentatie 21-03-2016
  •  Kiezen maakt gelukkig 02-12-2014
  •  Zo presteer je 16x beter 10-06-2014
  •  Presentatie tip 4: Hoe concreter hoe beter 03-01-2013
  •  Eerlijk Manipuleren... 11-11-2012
  •  Organisatieveranderingen, hoe presenteer je die? 11-11-2012
  •  Dé belangrijkste tip om een presentatie BOEIEND te maken 31-08-2012
  •  De 5 gouden regels voor effectief gebruik van PowerPoint 16-06-2012
  •  Hoe beantwoord je lastige vragen tijdens een presentatie? 26-04-2012
  •  7 tips om vol te houden. Manipuleer jezelf! 27-09-2011
  •  Hoe krijg je je zin? 29-08-2011
  •  Bij complexe beslissingen moet je niet logisch nadenken 22-06-2011
  •  Hoe geef je kritiek zonder dat het ruzie wordt? 03-05-2011
  •  Gewoon doen is veel effectiever dan positief denken 27-04-2011
  •  Wat weet je nou als je pas 1 minuut oud bent? 17-03-2011
  •  Mededogen is: erkennen dat je een onvolmaakt, feilbaar wezen bent, die fouten maakt 19-02-2011
  •  Probleem van weten wat liefde is, is dat je stopt met ontdekken wat het nog meer zou kunnen zijn. 28-01-2011
  •  Wees gewoon wie je wenst te zijn, anders word je zo irritant voor je omgeving 07-12-2010
  •  Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden 22-11-2010
  •  Je kan niet veranderen wat je niet erkent 27-10-2010
  •  Ook een vaag idee van wat je wilt, is meer dan genoeg om gewoon te beginnen 21-08-2010
  •  Als je wilt 'ZIJN', dan moet je iets 'DOEN' 05-07-2010
  •  Heb je ooit niet een probleem gehad? 25-06-2010
  •  Je bent niet dom als je dom doet 17-05-2010
  •  Het is goed zoals het is, en er is nog veel te doen 01-04-2010
  •  Als je vast zit moet je gaan geven 22-03-2010
  •  Als je doet wat je wilt ervaar je wie je bent 30-01-2010
  •  Als je NU geen probleem hebt, op dit moment, dan heb je simpelweg geen probleem 30-12-2009
  •  Dringend is niet hetzelfde als belangrijk 06-11-2009
  •  Hoe beter je onderscheid kan maken, hoe krachtiger je wordt 07-10-2009
  •  Het beste wat je kunt doen voor de toekomst is leven met alles wat je hebt in het NU 23-09-2009
  •  Het is niet fout om te denken in goed en fout, het werkt alleen niet 04-08-2009
  •  De kunst is niet hoe je iets nooit meer doet, maar hoe snel je voor iets anders kiest als je 'het' weer doet 23-07-2009
  •  Waardevol zijn is de allerbeste manier om waarde te creeren 13-07-2009
  •  Alles wat je doet heeft effect 06-07-2009
  •  Wat zou liefde nu doen? 22-06-2009
  •  Werkelijke vrijheid is het vermogen om een impuls ondergeschikt te maken aan je waarden 14-06-2009
  •  Wie ben jij in vredesnaam om te twijfelen aan jouw GROOTSHEID 03-06-2009
  •  Take into account that great love and great achievements involve great risk. (Daila Lama) 30-05-2009
  •  Wie geeft die leeft 26-05-2009
  •  Je bent niet je resultaten, je hebt resultaten 22-05-2009
  •  Je vermogen om liefde te voelen is de Dow Jones van je leven, graadmeter van verbondenheid en daarmee van succes 10-05-2009
  •  Als je weet waar je naar toe wilt, maar je weet niet waar je bent, ben je volkomen verdwaald 07-05-2009
  •  Als het eenmaal fout is gegaan, dan is het nog vroeg genoeg om je druk te maken. 28-04-2009
  •  Stel... morgen is de laatste dag van je leven..... 21-04-2009
  •  Als je 'falen' vervangt door 'ontdekt hebben hoe je het niet moet doen' geef je jezelf een kans om het nu beter te doen 14-04-2009
  •  Life is happening while you are making other plans 07-04-2009
  •  Als je 90% van je aandacht richt op die 10% die niet goed gaat in je leven, dan ga je naar verloop van tijd denken dat 90% niet goed gaat 31-03-2009
  •  Na inzicht komt ACCEPTATIE, en dan pas actie 23-03-2009
  •  Elke gedachte die je hebt creeert een deel van je toekomst 10-03-2009
  •  Wees de verandering die je in de wereld wilt zien (Ghandi) 26-01-2009
  •  Wat je bewondert in een ander heb je waarschijnlijk bedekt bij jezelf 23-01-2009

  • XXL-Workshop
    Feedback geven en ontvangen
    Een korte krachtige workshop voor een grote groep deelnemers.