Doentip© van de maand


Hier lees je elke maand een prikkelende spreuk met daaraan gekoppeld een praktische tip om deze spreuk direct in praktijk te brengen. De Doentips zijn voorbeelden van het gedachtegoed van Reinoud van Rooij Trainingen.

Aanmelden Doentip

* indicates required

Doentip van de maand

Doentipvan de Maand

Zo presteer je 16x beter

De inspiratie van deze DOENtip komt uit de coaching die ik doe met CEO’s en de boeken ‘Built to Last’ van Jerry Porras en ‘Start with WHY’ van Simon Sinek. Je kunt de tip toepassen op je bedrijf, maar als je het woord 'bedrijf' vervangt door 'ik' kun je de tip ook volledig op jezelf toepassen.
 
Why, tell me why
Jerry Porras, hoogleraar aan Stanfort University, heeft onderzoek gedaan naar wat de 18 best presterende bedrijven in de VS gemeen hebben. Wat doen zij anders dan andere ‘gewoon’ presterende bedrijven? Op nummer 1 staat dat deze bedrijven kristal heldere antwoorden geven op de vragen:
  • Waarom doen wij als bedrijf wat we doen?
  • Waarom is het belangrijk dat we dit doen?
  • Hoe doen we dat? 
Deze bedrijven geven dus een helder antwoord op WAAROM het bedrijf er is en dat geeft zin aan het werk. Echter, alleen een antwoord op het WAAROM heeft niet veel effect. Porras stelt dat het erom gaat dat alle medewerkers ook écht tot in hun tenen geloven in het WAAROM en deze consistent naleven.
 
Loyale en gemotiveerde medewerkers en klanten
Een duidelijk WAAROM trekt medewerkers aan die daar ook in geloven. En dat levert veel op, want deze medewerkers zijn loyaler en zijn bereid om extra stappen te nemen omdat ze aan iets zinvols werken. Ook klanten zijn loyaler en komen dus vaak terug. Ze zijn bereid om meer te betalen en vertellen anderen over het product, omdat dit product niet zomaar een product is, maar staat voor wat zij geloven.
 
16x betere prestaties
De bedrijven die een duidelijke WAAROM hebben en waarvan de medewerkers dit geloven en naleven, presteren 16x beter dan bedrijven die zich primair richten op winstmaximalisatie. Dit betekent concreet dat als je na de tweede wereldoorlog 1 euro had belegd in dit soort bedrijven je nu € 6356 had gehad i.p.v. €415 (bron: Porras, Built to Last). Een mooie paradox.
 
Doentip van de maand

Voordat ik een tip geef over hoe je op zoek kunt gaan naar het WAAROM van jou bedrijf, eerst een aantal belangrijke opmerkingen:
  • je maakt niet het WAAROM van je bedrijf, je ontdekt het;
  • je vindt het WAAROM niet door naar buiten te kijken, je vindt het door naar binnen te kijken;
  • het WAAROM moet authentiek zijn. Je kunt een WAAROM niet faken;
  • wat niet werkt is een WAAROM waarvan je denkt dat je organisatie hem zou moeten hebben.
Dit zijn de WAAROM’s van 6 van de 18 best presterende bedrijven in de VS sinds WOII:

3M To solve unsolved problems innovatively
Cargill To improve the standard of living around the world
Lost arrow corporation To be a role model and tool for social change
Walt Disney To make people happy
McKinsey To help corporations and governments to be more successful
Wal-Mart To give folk the change to buy the same things as rich people

Hieronder volgen twee oefeningen die je helpen bij het zoeken naar het WAAROM van je bedrijf.

OEFENING 1: de‘Random corporate serial killer game’
Stel: je bent de baas van je bedrijf en kunt je bedrijf verkopen voor een meer dan goede prijs. Ook zijn er goede afspraken over toekomstig verwachte cashflow. Als laatste is er een garantie dat het personeel mag blijven en er niet financieel op achteruit gaat.
 
Maar…
Er zijn geen garanties dat de banen van de medewerkers in dezelfde industrie zullen blijven. Sterker nog, de koper gaat het bedrijf stoppen. De producten en diensten zullen stoppen, alle werkprocessen zullen stoppen en de naam zal verdwijnen.

Zou je het bod accepteren? Waarom wel of waarom niet? Wat zou verloren gaan? Waarom is het belangrijk dat het bedrijf blijft bestaan, nu en in de toekomst?
 
OEFENING 2: The Five Why’s
En tweede manier die je helpt bij het zoeken naar het WAAROM van jouw bedrijf:
1.    Neem het belangrijkste product of dienst van je bedrijf in gedachte.
2.    Stel jezelf 5 x de vraag:‘Waarom is dit belangrijk’?

Meer weten? Klik hier.  




Vorige Doentips
  •  Waarom je gelukkig willen voelen, je zo ongelukkig maakt. 19-04-2018
  •  Hoe verander je gedrag écht? 09-06-2016
  •  Zo breng je humor in je presentatie 21-03-2016
  •  Kiezen maakt gelukkig 02-12-2014
  •  Zo presteer je 16x beter 10-06-2014
  •  Presentatie tip 4: Hoe concreter hoe beter 03-01-2013
  •  Eerlijk Manipuleren... 11-11-2012
  •  Organisatieveranderingen, hoe presenteer je die? 11-11-2012
  •  Dé belangrijkste tip om een presentatie BOEIEND te maken 31-08-2012
  •  De 5 gouden regels voor effectief gebruik van PowerPoint 16-06-2012
  •  Hoe beantwoord je lastige vragen tijdens een presentatie? 26-04-2012
  •  7 tips om vol te houden. Manipuleer jezelf! 27-09-2011
  •  Hoe krijg je je zin? 29-08-2011
  •  Bij complexe beslissingen moet je niet logisch nadenken 22-06-2011
  •  Hoe geef je kritiek zonder dat het ruzie wordt? 03-05-2011
  •  Gewoon doen is veel effectiever dan positief denken 27-04-2011
  •  Wat weet je nou als je pas 1 minuut oud bent? 17-03-2011
  •  Mededogen is: erkennen dat je een onvolmaakt, feilbaar wezen bent, die fouten maakt 19-02-2011
  •  Probleem van weten wat liefde is, is dat je stopt met ontdekken wat het nog meer zou kunnen zijn. 28-01-2011
  •  Wees gewoon wie je wenst te zijn, anders word je zo irritant voor je omgeving 07-12-2010
  •  Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden 22-11-2010
  •  Je kan niet veranderen wat je niet erkent 27-10-2010
  •  Ook een vaag idee van wat je wilt, is meer dan genoeg om gewoon te beginnen 21-08-2010
  •  Als je wilt 'ZIJN', dan moet je iets 'DOEN' 05-07-2010
  •  Heb je ooit niet een probleem gehad? 25-06-2010
  •  Je bent niet dom als je dom doet 17-05-2010
  •  Het is goed zoals het is, en er is nog veel te doen 01-04-2010
  •  Als je vast zit moet je gaan geven 22-03-2010
  •  Als je doet wat je wilt ervaar je wie je bent 30-01-2010
  •  Als je NU geen probleem hebt, op dit moment, dan heb je simpelweg geen probleem 30-12-2009
  •  Dringend is niet hetzelfde als belangrijk 06-11-2009
  •  Hoe beter je onderscheid kan maken, hoe krachtiger je wordt 07-10-2009
  •  Het beste wat je kunt doen voor de toekomst is leven met alles wat je hebt in het NU 23-09-2009
  •  Het is niet fout om te denken in goed en fout, het werkt alleen niet 04-08-2009
  •  De kunst is niet hoe je iets nooit meer doet, maar hoe snel je voor iets anders kiest als je 'het' weer doet 23-07-2009
  •  Waardevol zijn is de allerbeste manier om waarde te creeren 13-07-2009
  •  Alles wat je doet heeft effect 06-07-2009
  •  Wat zou liefde nu doen? 22-06-2009
  •  Werkelijke vrijheid is het vermogen om een impuls ondergeschikt te maken aan je waarden 14-06-2009
  •  Wie ben jij in vredesnaam om te twijfelen aan jouw GROOTSHEID 03-06-2009
  •  Take into account that great love and great achievements involve great risk. (Daila Lama) 30-05-2009
  •  Wie geeft die leeft 26-05-2009
  •  Je bent niet je resultaten, je hebt resultaten 22-05-2009
  •  Je vermogen om liefde te voelen is de Dow Jones van je leven, graadmeter van verbondenheid en daarmee van succes 10-05-2009
  •  Als je weet waar je naar toe wilt, maar je weet niet waar je bent, ben je volkomen verdwaald 07-05-2009
  •  Als het eenmaal fout is gegaan, dan is het nog vroeg genoeg om je druk te maken. 28-04-2009
  •  Stel... morgen is de laatste dag van je leven..... 21-04-2009
  •  Als je 'falen' vervangt door 'ontdekt hebben hoe je het niet moet doen' geef je jezelf een kans om het nu beter te doen 14-04-2009
  •  Life is happening while you are making other plans 07-04-2009
  •  Als je 90% van je aandacht richt op die 10% die niet goed gaat in je leven, dan ga je naar verloop van tijd denken dat 90% niet goed gaat 31-03-2009
  •  Na inzicht komt ACCEPTATIE, en dan pas actie 23-03-2009
  •  Elke gedachte die je hebt creeert een deel van je toekomst 10-03-2009
  •  Wees de verandering die je in de wereld wilt zien (Ghandi) 26-01-2009
  •  Wat je bewondert in een ander heb je waarschijnlijk bedekt bij jezelf 23-01-2009

  • XXL-Workshop
    Feedback geven en ontvangen
    Een korte krachtige workshop voor een grote groep deelnemers.